MAKALAH TAMADUN MELAYU ISLAM
Tuesday, September 6, 2016
BAB II
PEMBAHASAN
A. Islam dan Pengaruhnya
Kedatangan
Islam ke Alam Melayu telah memberi pengaruh yang besar.
Prof
S.M. Naquib al-Attas: “Islam telah bawa ‘zaman baru’ di nusantara, berjaya
mengubah “jiwa dan wajah” Alam Melayu”.
Aspek
perubahan:
AGAMA
/ KEPERCAYAAN
a.
Kepercayaan
tahyul dan khurafat iaitu kepercayaan animisme, dinamisme, dan penyembahan
nenek moyang atau hyang serta kepercayaan Hindu-Buddha digantikan dengan akidah
tauhid.
b.
Islam
telah hapuskan kepercayaan sinkritime Hindu-Buddha-Hyang
c.
Golongan
yang mainkan peranan ialah ahli sufi dan para mubaligh
d.
Agama
Islam menjadi agama resmi
e.
Kekuatan
pegangan agama telah timbulkan semangat jihad menentang penjajah.
SOSIAL
DAN BUDAYA
a.
Budaya,
cara hidup dan pemikiran turut mempengaruhi Alam Melayu. Kepercayaan kepada
kakuasaan Allh telah beri setiap individu harga diri kerana tiada perbezaan
antara sesame manusia di sisi Allah kecuali taqwa.
b.
Pengaruh
akidah, syariah dan akhlak memberi kesan dalam kehidupan.
c.
Berlaku
asimilasi antara ajaran Islam dan budaya setempat.
d.
Islamisasi
berlaku secara beransur-ansur tanpa pertentangan terbuka.
EKONOMI
a.
Berlandaskan
hukum syarak – seperti konsep halal haram.
b.
Kegiatan
perdagangan diteruskan.
c.
Segala
tindak lanjut bukan sahaja dikawal oleh keikhlasan hati sahaja tetapi juga
undang-undang negara seperti Risalah Hukum Kanun dan Undang-undang Laut Melaka.
POLITIK DAN PERHUBUNGAN
a.
Pengislaman
raja-raja membawa arus perubahan dalam sosio-politik.
b.
Tertubuhnya
kerajaan Melayu-Islam pertama di Alam Melayu Ta-Shih di Sumatera 674M. kemudian
Perlak, Samudera-Pasai, Sribuza Islam, Champa, Melaka, Acheh, dll.
c.
Sistem
kesultanan berbeza dengan sebelumnya sistem pemerintahan beraja – konsep
dewaraja dihapuskan. Islam telah berjaya memanusiakan raja-raja yang dianggap
dewa sebelum ini.
d.
Begitu
juga Islam telah membawa transformasi nilai dan etika pemerintahan kepada
raja-raja contohnya terdapat karya ketatanegaraan yang menunjukkan dengan jelas
pemikiran Islam dalam politik Islam di Alam Melayu seperti kitab Tajul Salatin
karya Bukhari al-Jauhari. Kitab ini memperincikan tatasusila serta kod etika
yang harus dipakai raja-raja seperti harus bersifat adil, amanah, dsb.
e.
Watak
dan peribadi sultan pun berubah kepada seorang yang cintakan ilmu serta
mendampingi ulama seperti Sultan Malik Zahir di Pasai, Sultan Mansur Shah di
Melaka, Siltan Mahkota alam di Acheh, dll.
f.
Kerajaan-kerajaan
Melayu Islam ini memainkan peranan penting sebagai pusat tamadun.
g.
Sistem
pemerintahan kerajaan Uthmaniyah di Turki menjadi contoh dalam pentadbiran
iaitu:
1. Sultan sebagai ketua negara.
2. Mufti atau alim ulama sebagai
penasihat.
BAB III
KESIMPULAN
1. tamadun yang berasal dari kata Arab
“maddana” yang berarti peradaban, dapat diartikan sebagai keadaan atau kondisi
kehidupan bermasyarakat yang bertambah maju.
2. Penagaruh islam di tanah melayu adalah sbb:
- Agama/kepercayaan
- Social kebudayaan
- ekonomi
- politik dan perhubungan
3. Prof S.M. Naquib al-Attas: “Islam telah
bawa ‘zaman baru’ di nusantara, berjaya mengubah “jiwa dan wajah” Alam Melayu”.
4. Pusat-pusat kerajaan melayu
- Perlak
Kerajaan
Melayu Islam pertama ditubuhkan – 840M. Islam disebarkan di sini sekitar abad
ke-9 M, dikatakan hasil usaha Nakhoda Khalifah (ulama aliran Syiah).
- Samudera-Pasai (1042M – 1450M)
Terima Islam
sekitar abad ke-13M. dan berperan:
1). melahirkan institusi pendidikan yang
dinamakan Dayah.
2). melahirkan tulisan jawi
3). menjadi pusat perkambangan bahasa Melayu
menerusi tulisan jawi menggantikan tulisan jawa kuno.
4). menjadi pusat perdagangan.
- Aceh
Lokasi – di
Samudera utara. Sebelum Islam – rakyat dipengaruhi agama hindu dan Buddha,
kepercayaan animisme dan nenek moyang. Percaya hantu dan tempat yang dianggap
sakti yang kemudiannya dipuja. Menerima Islam 1204M tetapi mencapai
kegemilangannya pada abad ke-16M. Zaman kegemilangan – pemerintahan Sultan
Iskandar Muda Mahkota Alam.
DAFTAR PUSTAKA
http://pusatriset.ui.ac.id/pusatriset/?page_id=72
http://hashim81.blogspot.com/2012/08/pengaruh-dan-kesan-tamadun-islam-dalam.html
http://076115tamadun.blogspot.com/2008/04/konsep-latar-belakang-dan
pandangan.html
1. Ustaz Abd
Aziz bin Harjin
2. Azhar Mad
Aros et. al. (2000), TITAS 2, Shah Alam: Fajar Bakti, hal. 254
3. Abdul
Rahman Haji Abdullah (1984), Sejarah dan Pemikiran Islam, Damansara Utama:
Penerbit Pena, hal. 320
4.
http://img710.imageshack.us/img710/7861/pinkkg.png
5.
http://www.tamadunmelayu.info/search?updated-min=2012
http://udaxaldobry.blogspot.co.id/2015/11/makalah-tamadun-melayu.html
https://fathurrohmanpaif.wordpress.com/2014/11/17/makalah-islam-tamadun-melayu/