MAKALAH TAMADUN MELAYU ISLAM
Tuesday, September 6, 2016
1.
Kepercayaan Melayu Sebelum Islam
Anutan tertua masyarakat Melayu ialah
Animisme. Animisme ialah kepercayaan kepada makhluk-makhluk, objek-objek
ataupun roh (spiritual beings) . Kepercayaan ini berkait rapat dengan suasana
kehidupan masyarakat yang bergantung kepada alam sekitar, muka bumi dan
sebagainya untuk menggerakkan aktiviti pertanian yang menjadi sumber ekonomi
mereka. Ia telah melahirkan satu bentuk hubungan yang erat antara manusia dan
persekitarannya. Keakraban ini mewujudkan satu bentuk kepercayaan bahawa setiap
yang ada di sekeliling mereka juga ‘hidup’ dan mempunyai ‘roh’, ‘semangat’
dankeperibadian tersendiri.
Di Nusantara kepercayaan animisme ini
juga wujud dalam bentuk kepercayaan kepada ‘penunggu’ atau ‘puaka’ yang
menghunu sesuatu tempat. Mereka turut meyakini makhluk-makhluk ini boleh
mendatangkan kesan baik ataupun kesan buruk kepada mereka. Kepercayaan kepada
animisme juga telah membawa kepada amalan beragama iaitu pemujaan dan
perhambaan diri kepada sesuatu yang dipercayai mempunya kuasa untuk
mendatangkan kesan-kesan tertentu kepada si pemuja. Contohnya, masih ramai
orang-orang Melayu memuja kampung mereka, ini bertujuan supaya kampung mereka
berada dalam keselamatan dan kesejahteraan tanpa diganggu-gugat oleh jin,
jembalang afrit, hantu raya, dan sebagainya. Mereka juga percaya jika tidak
dilakukan tiap-tiap tahun atau tiga tahun sekali, ia akan membawa malapetaka
atau orang-orang kampung akan digodai oleh jin iblis, dan sebagainya.
Satu lagi contoh yang berkaitan ialah
orang Melayu mempercayai bahawa padi ada mempunyai semangat, tetapi semangat
padi itu adalah wanita, sebab itu di rumah-rumah padi, mereka menyediakan alat-alat
solek seperti sikat rambut, minyak rambut, bedak dan cermin muka. Mereka
menyediakan semua itu agar semangat yang dipanggil sebagai Sri Danggolami itu
sukacita. Untuk menjaga semangat padi supaya tidak melarikan dirinya, mereka
mengadakan bermacam-macam pantang larang, antaranya ialah : Mengambil padi dari
jelapang padi mestilah seorang wanita kerana dia bersifat lemah-lembut. Kalau
tidak dijaga pantang larangnya, maka semangat padi akan kuarng dan seterusnya
akan hilang.
Bila semangat itu lari maka akibatnya
padi cepat habis hasil padi akan merosot Kepercayaan kepada animisme juga telah
membawa kepada pantang larang. Masyarakat ini mempercayai melanggar pantang
larang boleh membawa kecelakaan dalam hidup mereka. Pantang larang dalam
adat-istiadat Melayu membawa pengertian bahawa sesuatu itu tidak boleh dibuat,
tidak boleh dimakan, tidak boleh disebut dan sebagainya.
Keramat ialah satu kelebihan yang
diberikan oleh Allah kepada orang-orang yang banyak baktinya kepada Allah
S.W.T. Segala yang dipohonkan adalah dimakbulkan oleh Allah kerana amat
dikasihi. Keramat itu hanya berlaku ketika orang itu masih hidup. Mengikut
pandangan Ismail Awang, keramat itu ialah suatu yang timbul atau sesuatu yang
lahir, yang menyalahi adat dari sseseorang yang dianggap kekasih Allah, atau
lazimnya disebut Wali Allah, sebagai Allah memuliakannya. Tetapi tidaklah
menjadi syarat bahawa keramat itu harus sesuatu yang luar biasa atau menyalahi
adat di kalangan manusia itu, biasanya orang seperti itu mudah mendapat sesuatu
hajat. Keramat ini adalah anugerah Allah kepada hamba-Nya yang soleh yang
hampir kepada-Nya, untuk mematahkan atau melemahkan pendirian orang kafir.
Tetapi mu’jizat ialah anugerah Allah kepada para Nabi dan Rasul-Nya. Bezanya
Rasul mendapat wahyu manakala Wali atau orang soleh tidak mendapat wahyu.
Tetapi jika sesuatu yang luat biasa
itu lahir dari orang kebanyakan dari kalangan orang Islam, maka dikatakan
“Ma’unah” (Pertolongan Allah) . Perkara yang luar biasa juga lahir dari
kalangan orang kafir, seperti sami Buddha misalnya dapat menyembuhkan si sakit
dengan begitu pantas sehingga mengkagumkan, yang membawa orang terpesona
dengannya atau dia dapat melahirkan sesuatu yang luar biasa maka ini adalah
dinamakan sebagai “Istidraj”, iaitu dorongan untuk menyesatkannya dan
menyesatkan orang yang mengikutinya.
Orang-orang Melayu kebanyakannya
mempercayai sesuatu yang ganjil itu sebagai keramat, samada ianya terdiri
daripada golongan manusia, binatang, pokok-pokok kayu, dan sebagainya. Mereka
mempercayai bahawa keramat itu ada kuasa yang dapat memberi kesenangan dan
kesusahan kepada manusia. Kepercayaan ini diwarisi dari semenjak orang-orang
Melayu belum lagi memeluk agama Islam. Mereka juga percaya bahawa keramat itu
mengharapkan balasan daripada segala kepenatan yang dilakukannya, oleh itu
mereka menghantar pulut kuning, nasi kunyit, pisang dan sebagainya ke kubur
keramat.
Hinduisme ialah bentuk kepercayaan
yang datang dari pengaruh India ke Alam Melayu. Hubungan antara Alam Melayu
dengan India telah terjalin sejak abad ke 2 M lagi. Kerajaan-kerajaan seperti
Majapahit, Srivijaya dan lain-lain adalah kerajaan-kerajaan yang mendokong
fahaman hinduisme. Selepas kedatangan pengaruh hindu, muncullah fahaman
‘sinkretisme’ iaitu percampuran antara agama Hindu-Buddha dengan unsur-unsur
kepercayaan peribumi. Kesan dari proses sinkretisme ini jelas kelihatan dalam
ciri-ciri agama Hindu-Bali yang masih kekal hingga kini. Sinkretisme dalam
Hindu-Bali mewujudkan ciri-ciri perbezaan antara ‘Hindu-Bali’ dan ‘Hindu-India’
kerana ‘Hindu-Bali’ meliputii unsur-unsur kepercayaan peribumi dan kepercayaan
agama Buddha (12) .
Dalam memperkatakan tentang pengaruh
Hindu-Buddha di Alam Melayu, Prof S. M. Naquib berpendapat pengaruh Hindu dan
Buddha semata diamalkan oleh suatu lapisan tipis struktur masyarakat sahaja. Ia
merupakan agama yang dipertahankan oleh golongan istana serta golongan
bangsawan sedangkan rakyat biasa mengambil sikap tidak ambil peduli terhadap
ajaran-ajaran tersebut. Van Leur menyatakan masyarakat Melayu-Indonesia itu bukanlah
sebagai masyarakat Hindu kerana ia dianuti dengan bersungguh-sungguh oleh
golongan bangsawannya sahaja. Sedangkan falsafah Hindu yang sebenar tidak juga
difahami oleh mereka Ajaran yang mereka pegang adalah dalam bentuk pandangan
hidup yang berteraskan kesenian serta upacara-upacara ritual demi untuk
memperkukuhkan kedudukan golongan raja-raja dan bangsawan dalam masyarakatnya.
Ia bukanlah satu ajaran yang berteraskan falsafah dan logik akal fikiran serta
tidak mampu merubah pandangan hidup masyarakat di Alam Melayu itu sendiri.