MAKALAH TAMADUN MELAYU ISLAM
Tuesday, September 6, 2016
2.
ISLAM DI ALAM MELAYU
1.1
Teori Kedatangan Islam
1.2
Pengenalan
1. Tiada satu tarikh yang tepat mengenai
kedatangan dan proses islamisasi di Alam Melayu dan pelbagai andaian telah
dikemukakan bila, dari mana dan bagaimana Islam datang ke Alam Melayu
2. Terdapat sejarawan yang mengatakan
Islam dibawa ke Alam Melayu seawal abad pertama hijrah (abad ke 7M dan ke 8M)
dan ke Tanah Melayu abad ke 9M dan 10M.
3. Pendapat lain – Islam hanya bertapak
di Alam Melayu pada abad ke 10M.
4. Ada juga pendapat yang mengatakan
Islam dibawa oleh pedagang-pedagang dari India, Arab-Parsi dan Cina sekitar
abad ke 14M
1.3
Islam Datang dari India
1. Pijnappel, Snouck Hugronje, B.
Harisson, Thomas Arnold, Morquette dan R.O Winstedt antara pengkaji Barat yang
mengatakan Islam datang dari India menerusi aktiviti perdagangan cuma berbeza
pendapat dari daerah mana ianya datang.
2. Pijnappel – Islam dari daerah Gujerat
dan Malabar yang dibawa oleh pedagang berbangsa Arab. Buktinya – nama Gujerat
dan Malabar banyak disebut dalam sejarah awal kepulauan Melayu dan juga
penemuan batu nesan oleh Morquette di Pasai bertarikh 1428M dan di Gerisik
bertarikh 1419M yang menyamai batu nesan yang terdapat di Gujerat.
3. R.O Winstedt – batu nesan di Bruas,
Perak mempunyai persamaan batu nesan di Gujerat.
4. S.Q Fatimi – Islam di Nusantara
datang dari Bengal, Coromandel, India melului aktiviti perdagangan
5. Thomas Arnold (The Muslim World) –
Islam dibawa oleh pedagang India muslim dari Malabar di daerah Selatan India
berdasarkan persamaan mazhab yang dianuti iaitu mazhab Syafie sedangkan di
Gujerat bermazhab Hanafi.
6. Ibn Batutah (ahli pelayaran Islam)
turut mengatakan bahawa Islam dibawa dari India berdasarkan pakaian yang
dipakai oleh raja-raja Pasai menyamai pakaian raja-raja di India dan Merah Silu
(Malik al Salih) dulunya adalah seorang hindu kemudian memeluk Islam dan
mempunyai hubungan yang baik dengan orang-orang Bengal.
7. Menurut catatan sejarah, kesultanan
Pasi telah menerima Islam pada tahun 1042M dan sultan Malik al-Salih bukanlah
raja pertama Pasai tetapi sudah diperintah oleh raja sebelumnya, Meurah Giri
(Mahmud Shah). Batu nesan Malik al-Salih menunjukkan beliau meninggal pada
1297M, sudah tentu beliau menerima Islam lebih awal, sedangkan Gujerat menerima
Islam sekitar 1301M.
1.4.
Islam datang dari China dan Champa
1. Catatan Marco Polo (pengembara
Venice) telah merakamkan bahawa beliau telah singgah di Perlak selepas
menjelajah China pada akhir kurun 13M dan mendapati sudah ada penempatan orang
Islam di situ.
2. Hal ini disokong oleh P.E De Josselin
de Jong berdasarkan wujudnya hubungan perdagangan antara Pasai dengan China
3. Gardener dan Emmanuel berpendapat
bahawa Islam telah sampai ke China melalui jalan darat pada zaman Khalifah
Uthman b Affan dan kemudian zaman Umayyah dan Abbasiyah.
4. Catatan sejarah China juga menyebut
tentang kewujudan pedagang-pedagang Arab dan kawasan penempatan Arab di Canton
5. Pada tahun 878-879M, tercetus
pemberontakan di Canton ekoran rasa tidak senang hati penduduk tempatan
terhadap kemajuan ekonomi pedagang-pedagang Arab. Situasi ini mendorong mereka
untuk berhijrah mencari tempat perlindungan dan antara tempat yang dituju ialah
Champa, Kedah dan Palembang.
6. Penemuan batu nesan seorang keturunan
Arab di Pekan, Pahang, batu nesan di Leran, Surabaya dan penemuan Batu Bersurat
di Kuala Berang, Terengganu adalah antara bukti awal yang mengaitkan Islam
datang dari China atau Champa
1.5.
Islam datang dari Arab-Parsi
1. Antara mereka yang menyokong teori
ini ialah John Crawford, Caser Ajib Majul dan Prof. Syed Muhammad Naquib
al-Attas serta Dr. Hamka. Teori mereka berasaskan bahawa telah wujud hubungan
perdagangan di antara orang-orang Arab-Parsi dengan penduduk Alam Melayu sejak
zaman Jahiliyah lagi.
2. Tahap kedatangan Islam dari
Arab-Parsi ke Alam Melayu terbahagi kepada 3 tahap – Tahap persinggahan, tahap
penempatan dan tahap penyebaran.
3. Sumber Cina turut mencatatkan
wujudnnya penempatan orang Arab di Sumatera pada abad ke 7M di bahagian barat
pulau tersebut.
4. Pemerintahan Khalifah Sulaiman Ab
Malik (715-17M) dikatakan telah menghantar armada sebanyak 35 buah kapal ke
muara Sabak di Jambi
5. Islam turut berkembang dengan usaha
yang dilakukan oleh golongan Syiah. Kesannya terdapat golongan syiah di
Kepulauan Sila di Sulu, Sulawesi dan Kalimantan.
6. Prof. Syed Muhammad Naquib, berpendapat:
a. Hasil kesusasteraan keagamaan yang
telah merujuk kepada sumber-sumber tulisan lama Islam tiada suatu pun laporan,
rujukan atau sebutan yang merujuk kepada penulis atau kepada kitab yang berasal
adri India atau digubah oleh orang India
b. Mubaligh-mubaligh lama Ilsam di
daerah ini pun terdiri dari orang-orang Arab seperti yang ternyata pada gaya
nama dan gelaran mereka
c.
Kandungan
faham keagamaan yang dibawa oleh mereka adalah bersifat Timur Tengah. Misalnya
kedudukan dan cara penghuraian akidah pelbagai mazhab ilmu tasawuf, peribentuk
tulisan jawi dan coraj beberapa huruf, nama gelaran bagi hari-hari mingguan,
cara melafazkan al-Quran dan lain-lain
7. Dr. Hamka berhujjah:
a. Pengislaman ke negeri-negeri Melayu
adalah langsung dari sumbernya Mekah iaitu terutusnya Syeikh Ismail dari Mekah
yang singgah di Malabar untuk mengambil Fakir Muhammad menyertainya ke
Nusantara untuk mengislamkan Merah Silu
b. Pengislaman Parameswara oleh Syeikh
Abdul Aziz dari Jeddah
c.
Pengislaman
di Acheh dirintis oleh Syeikh Abdullah Arif
d. Pengislaman di Sukadana, Kalimantan
dilakukan oleh Syeikh Shamsuddin dari Mekah
e. Tersangat dalamnya pengaruh mazhab
Shafie di Alam Melayu membuktikan bahawa mubaligh utama ialah orang-orang Arab.